اکسیژن ساز بیمارستانی

اکسیژن ساز بیمارستانی

Logo_M

اکسیژن یکی از گازهای بسیار پر مصرف در بیمارستان ها و مراکز درمانی می باشد و استفاده اصلی آن برای تنفس و احیاء بیماران و همچنین در ماشین های بیهوشی می باشد. تامین اکسیژن در بیمارستان ها بعنوان حیاتی ترین گاز طبی برای مصرف بیماران بسیار اهمیت دارد. بنابراین منبع تامین این گاز باید مطمئن، مقرون به صرفه، ایمن و پایدار باشد. سیستم های اکسیژن ساز بیمارستانی با توجه به ساختار تولید گاز اکسیژن از هوا بعنوان یکی از مطمئن ترین منابع تامین در بیمارستان ها شناخته شده است. دستگاه های اکسیژن ساز به روش Pressure Swing Adsorption (PSA) اکسیژن را از هوا جدا کرده و اکسیژن با خلوص بالا را تولید می نماید. دستگاه های ساخت شده توسط شرکت والا درمان امیرکبیر بر طبق استاندارد ملی ایران 10766 و استاندارد جهانی 10083 طراحی و ساخته شده است و دارای پروانه تولید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

یکی از اجزاء مهم دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی کمپرسور هوای دستگاه می باشد که با توجه به کارکرد 24 ساعته این دستگاه در بیمارستان ها می بایست از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد که این شرکت همواره سعی کرده است از کمپرسورهای رده اول دنیا در ساخت این دستگاه استفاده نماید.

مختصری در مورد روش Pressure Swing Adsorption

هوا از %21 اکسیژن، %78 نیتروژن و %0.1 گازهای دیگر تشکیل شده است. دستگاه عمل جدا سازی اکسیژن از هوای فشرده را طی یک فرآیند منحصر به فرد به نام جذب مولکولی تحت فشار، انجام میدهد.در این پروسه تولیدی از ماده ای به نام مولکولار سیو (زئولیت مصنوعی) استفاده میشود که نیتروژن را از هوای فشرده در فشار بالا، به خود جذب نموده و با فشار پایین آزاد میکند. این دستگاه برای انجام این عمل از دو مخزن پرشده از زئولیت بعنوان جاذب استفاده میکند. زمانی که هوای فشرده شده وارد یکی از مخازن مولد میگردد، ماده مولکولارسیو، نیتروژن را جذب میکند. در این لحظه اکسیژن باقی مانده از سمت دیگر مخزن و از طریق لوله انتقالی خارج میشود. قبل از اینکه ماده جاذب به صورت کامل با نیتروژن به اشباع برسد، هوای فشرده به سمت مخزن دیگر هدایت میشود. در این لحظه در مخزن دوم به مانند آنچه در قبل اتفاق افتاد، جذب نیتروژن از طریق کاهش فشار دوباره شروع شده و روند خارج سازی اکسیژن شروع میگردد. این چرخه که مکررا انجام میشود، تا حدی ادامه پیدا میکند که اکسیژن نهایی را با خلوص %90 تامین نماید. ماده مولکوالر سیو در صورتی که در شرایط مناسب نگهداری شود، همیشه احیا شده و نیاز به تعویض ندارد.